23 maj 2005

Första dagen på Aktivitetshuset

Då har man börjat på Aktivitetshuset då. Var där första gången i dag och ska tillbaka på onsdag. I morgon ska jag i stället till Arbetsförmedlingen för att prata om vad det finns för möjligheter till studier. Det är lustigt, min handläggare på Af var på mig om att hitta praktikplats, det tyckte hon var det viktigaset just nu (förutom att söka jobb då). Men handläggaren Tom på Aktivitetshuset tycker det är bättre att börja studera.
Folk får gärna bestämma sig!


Annars hade jag faktiskt tänkt att söka praktik på veterinärskliniken här i stan. Av någon anledning har jag blivit ganska sugen på att prova på att jobba med djur. Jag har ju ingen som helst erfarenhet av det förutom den jag får av att ta hand om mina 6 ullbollar hemma. Och inte heller någon utbildning, så det är inte säkert att någon skulle vilja ha mig ens som praktikant. Jag skulle ju kunna vara mer i vägen än till nytta.
Men, det kan ju inte bli värre än ett nej. Så jag får se vad som sägs i mon. Finns det inget bra just nu så kan jag ju ringa och fråga.


I bland får jag sådan lust att vara med om något nytt. Jag vet inte hur jag ska förklara det... När jag började gymnasiet så var det ju en helt ny skola i en stad som jag inte kände så väl, med många nya ansikten och nya rutiner. Visst var det nervöst och lite jobbigt att inte känna till allt omkring sig. Och just då så uppskattade jag det kanske inte så mycket. Men nu så saknar jag det. Jag tycker om att komma till en plats jag inte känner till och sedan utforska det och göra mig hemmastadd där. Det är mysigt.

Den upplevelsen skulle jag gå miste om om jag valde att studera på distans. Jag har kollat runt lite vad det finns för kurser och program man kan gå på distans och det finns en del för utbildningar med data. Och det är jag ju intresserad av. Det vore ganska smidigt också eftersom jag varken slipper pendla eller ev flytta. Men samtidigt vore det roligt att träffa lite nya personer och se några nya platser.
Så vad göra?
Skulle tro att det för närvarande bli att vänta och se.

1 kommentar:

Anonym sa...

Man ÄR velig och villrådig i din ålder när man inte vet riktigt vad man vill. Dessutom har man längtan inom sig att ändå vilja något.....göra något men inte kan sätta fingret riktigt på vad!
Varlite spontan....testa på det som du vill just NU. För man kan ändra sig sedan....och testa något annat. Du är bara 19-20 en gång i livet så passa på nu medan du kan och testa dig fram med praktik eller utbildning eller vad du nu helst vill göra! :)Kramar!