5 juli 2005

Vilken skitvecka!

I fredags såg jag fram emot en skön helg i stugan med avkoppling och lite pyssel i trädgården. Dessutom skulle vi ju på Sunhults loppmarknad.
Visst var i stugan, och på loppiset. Men under hela tiden hade jag en grym värk i högra framtanden. Och nu efter helgen... Har fått sjukskriva mig från jobbet både i går och i dag. Jag kan inte göra så mycket. Är trött om dagarna och sover emellanåt eftersom jag inte får göra det om nätterna pga tanden. Jag kan inte äta något som jag måste bita av något på, kan äta hårda saker om jag stoppar det direkt i munnen, men det blir inte mycket då eftersom det snart gör för ont.
Jag avskyr att äta tabletter, gjorde det så ofta under högstadiet pga den nästan kroniska huvud- och magvärken jag hade då. Men de senaste dagarna har jag räknat minuterna fram till nästa gång jag får ta en värktablett. Tyvärr försvinner inte värken helt då, långt ifrån, men den lindrar en aning även om det bara är för en kort stund.

Ringde tandläkaren i går och fick en tid redan samma dag. När jag kom dit frågade de en massa och jag berättade att jag för 4 år sedan hade haft liknande problem med samma tand. Jag skulle till tandläkaren och laga tanden, men de gjorde inget bra jobb så jag fick snart komma tillbaka och göra om det eftersom de inte hade rengjort hålet ordentligt innan de täppt igen det igen. Så fick jag göra en 3-4 ggr innan jag bytte vårdcentral till Nässjö (i samband med att jag började skolan där) där de gjorde en rotfyllning och sedan var allt bra.
I 4 år åtminstone.

Tandläkaren i går (efter gymnasiet bytte jag tillbaka till Tranås) började knacka på tänderna runt ikring den onda och frågade om det gjorde ont. Det gjorde det inte. Sedan knackade han på den onda tanden och jag var nära på att skrika. Sedan knackade han lite runt om igen och sedan på den onda igen. Hade det inte varit just för att det gjorde så himla ont hade jag gett honom en fin blåtira.
Efter det tog han ett kort. Och när han hade tittat på det sa han att kan inte kunde se något som inte fanns där efter rotfyllningen jag gjorde.
Nähä, tänkte jag. Jag inbillar mig väl kanske smärtan då. Men han sa att det antagligen är så att det har blivit något fel under rotfyllningen, som smuts var eller liknande. Det enda han kunde göra var att öppna upp, rengöra och sedan göra om rotfyllningen.

Därefter skulle han slipa bort lite av den tanden och den nedanför så att jag inte skulle komma åt den lika mycket och det skulle göra ond. Och mellan de väldigt onda slipningarna skulle jag tugga och bita igen hårt på ett litet papper som skulle visa om jag kom emot tanden mycket.
Jag skulle alltså tugga och bita igen hårt. TUGGA OCH BITA IGEN HÅRT.
Jag kunde hålla mig tills jag satte mig upp, då kom alla tårarna. Det kändes ganska pinsamt att börja gråta inne hos tandläkaren. Fick dock en kram av sköterskan och en klapp på axeln av tandläkaren. Sedan sa han åt sköterskan att hitta en ny tid så fort som möjligt.
Ska dit i dag kl 14.20.

När jag torkat tårarna gick jag ut till min underbara pojkvän som satt jag väntade i väntrummet. Sedan skulle vi cykla hem. När jag låst upp cykeln började jag att gråta igen. Det kändes som om en hammaren var på och hamrade på tanden. Jag var väldigt glad och tacksam över att Peter fanns där just då.
Tidigare hade han även köpt soppa, glass och jordgubbar till mig... Jag har verkligen haft tur som har träffa honom!

Så nu sitter jag och väntar på att klockan ska bli 14.20.
Jag fasar inte för själva "ingreppet", jag har ju gjort det tidigare och det gjorde inte ont knappt alls. Det jag däremot verkligen inte ser fram emot är tiden innan bedövningen då han säkerligen kommer att pilla på tanden + kostnaden. Jag kommer inte att behöva betala något i dag eftersom de inte kommer att bli klara med tanden, men nästa gång får jag punga ut med mellan 1700 och 1800 kr. Kunde inte det här ha hänt förra året då det var gratis för min del?

Mamma skulle komma in till stan (de är ju i stugan) och handla lite och då skulle hon passa in så att jag kan få skjuts till och från tandläkaren.

Nu ska jag lägga mig ner en stund, tabletten börjar sluta att verka.

Inga kommentarer: