25 maj 2006

Mariehamn t/rt 22-23 maj

Ok, resan till Mariehamn/Åland...

Som jag skrev i förra bloggen så var det genom Lindex vi "fick" resan och i måndags var det vi far i väg igen. Nästan exakt 2 månader efter den förra resan.

10.55 startade resan med viking lines buss från stationen här i lilla Tranås mot Stockholm. Förutom att målet var lite annorlunda än förra gången så var resesällskapet det också. Denna gång blev det Peter, jag och min bror John. Så här ser John och Peter ut på bussen...


15.30 var vi framme i Stockholm men vi fick vänta enda till 17.20 innan vi fick gå ombord på Cinderella. Det var en lång och seg väntan. 18.00 lämnade färjan hamnen och vi var i väg.
Det första vi gjorde var såklart att gå till hytten och dumpa alla våra saker. Sedan gick vi till ett av de alla fönster som finns på färjan och tittade ut.


Dessutom passade John och jag på att ringa lite och Peter tyckte det vore intressant att fota oss då.

Fast det tyckte inte jag.


Sedan var det dags för en runda i baren. Den bar som finns på tex Mariella är mysig och så, men den här... Det var UNDERBAR! Det var som att sitta på en bup på Irand eller nåt, med mörkt trä och mörkbruna skinmöbler. Det var färgat glas och emallanåt en trubadur som sjöng och spelade. MYSIGT!

Här sitter Peter med resans första öl i näven.


John och jag tog i stället var sin drink. Vodka/red bull för att vara exakt.


Dessa bilder blev inte så bra, det var fel inställning på kameran. Men här ser man Peter och jag sitta och mysa i baren och man ser lite av inredningen.


Här kommer tre bilder till på oss.


Mm, första gången jag provade Tequila sunrise, det är en riktigt god drink det. Det tyckte John och Peter också.


Efter att ha gått omkring lite på färjan, tagit några drinkar, handlat på Tax free:n, suttit och pratat osv så hittade vi till spelhallen. Där kom vi att ha mycket, mycket roligt. Lite bilder på det finns det längre ner.

Senare på kvällen blev vi hungriga och bestämde oss för att gå till Grillrestaurangen. Där beställde vi varsin hamburgetallrik som visade sig vara den godaste hamburgare vi någonsin ätit.


Sedan var vi tillbaka i baren. Man kan tro att vi satt där för drickat skull, men faktiskt så var det mest för den härliga atmosfären. Tro det eller ej.


Men mest tid, och tyvärr alldeles för mycket pengar, spenderade vi här, i spelhallen. Längst till vänster ser man skymten av en maskin som man sitter i, med ratt och pedaler och racear mot de andra som sitter i exakt likadana maskiner i jämte. där satt Peter, jag och John och körde upp en massa tior. Jisses vad skoj vi hade. Tyvärr så vann John nästan hela tiden, jag vann 3 gånger och Peter bara 1...

I förgrunden ser man ett airhockey-spel som vi körde en turnering på. Där var det Peter som regerade.

Och i mitten ser vi det enda stället och den enda anledningen till att Peter och jag skulle dansa. En dansmaskin. Man har fyra "stamp-knappar": Upp, ner, höger och vänster. När man sedan stoppar pengar i den börjar den att spela musik samtidigt som det dyker upp genomsinliga pilar i överkanten av skärmen. Sedan i takt med musiken kommer det pilar åkande nerifrån och upp och när de kommer på de genomskinliga pilarna ska man stampa/dansa på den knapp med samma symbol som pilen. Första gången var det lite pinsamt, det är faktiskt inte så lätt som det ser ut. Men sedan blev man lite varm i kläderna och hade jätteskoj. Kan faktiskt tänka mig att skaffa en sådan (fast hemmavarianten då), jättebra som motionsobjekt.
På den var det jag som var lite bättre.


Sedan provade Peter en maskin där man sitter på en motorcross och spelar.


Han såg cool ut, men var faktiskt inget vidare på den.


Runt 4 kom vi i säng och somnade ganska snabbt. 7.45 skulle vi vare framme i Mariehamn och sedan åka vid 10.15 igen. Jag tänkte gå upp och gå i land iaf 10 minuter för att kunna säga att jag varit på Åland, men det var det ingen som orkade.
Vid 10 däremot skulle jag upp och se när vi lämnade hamnen, fast det blev inte av det heller. Det var bara John som var duktig och gick upp. Dock var han lite sen så det enda han fick på bild var detta.


Kvar i hytten låg Peter.


Han var så trött så jag gav honom en red bull. Men den verkade inte ha någon verkan alls.


Nu var det visserligen väldigt stökigt när jag tog dessa bilder, men så härståg vår hytt ut. Fast, det är klart, när vi inte använde sängarna så var de ju infällda längs väggarna och då var ju hytten lite större.


Det fanns faktiskt som en liten hall där det fanns ett "skrivbord/sminkbord" med spegel och pall.


Spegel fanns det också i stället för fönster.


Toaletten med dusch.


Här sitter John och tittar i Tax free-katalogen en sista gång i fall han hittar något han har missat.


Sedan var vi ute en sväng igen för att spela lite till, racea lite mer med varandra och så dansade Peter och jag lite till. Dessutom såg vi till att bli rikigt hungriga för att kunna äta så mycket vi bara orkade kl 13.00 då det var dags för viking buffén. =o)

Efteråt såg vi ut så här:


Var tvungen att ta en närmare bild på Peter, han var så söt...


Och för att inte Peter och John skulle gnälla, fick det bli en bild på mig med.


Jaha, då var den resan också avklarad här på bloggen. Men var inte ledsna för det. Om två-tre månader ska vi till Åland igen. Det är nämligen så att när man handlar på Tax free:n för en viss summa så får man ett presentkort på en gratis kryssning. Och då kanske Dennis och Sara hänger med också. Desto fler desto roligare.

I morgon blir det jobb igen. Jobbar mellan 9.00-12.00 och 21.00-9.00 jippie då... =o(

Natti natti!

Inga kommentarer: