29 januari 2011

Skitbok

Sitter och tar det lite lugnt framför datorn efter en "dag" i Linköping. Present till bror som fyller på fredag är fixad. Skönt det. =)
Trodde faktiskt att foten skulle göra ont då jag i går trampade på en glasbit och förlorade 10,3 liter blod. Men det kändes inte alls.
Det var visst reor i varenda affär och jag kände mig så duktig som med lätthet ignorerade alla. Tills jag råkade gå förbi Monki. I deras skyltfönster fanns en helt underbart ful "kudde" med ett buttert ansikte på (går inte att förklara om ni inte sett den själv). Jag började nästan gapskratta och Peter drog med mig in för att titta närmare. Kom sedan ut med en underbar topp, en sådan där stooor en som man bara vill gosa in sig i. Fast 60kr för den var det väl värt. ;)

En annan sak som jag har tänkt skriva om rätt länge men inte orkat för att jag blir sur varje gång jag tänker på det: För någon vecka sedan köpte jag "Anta din viktigaste utmaning - lchf" av "Doktor Annika Dahlqvist". Tänkte att jag skulle ta reda på lite mer bakgrundsfakta till den kosten eftersom jag äter efter den (för det mesta iaf ;) ) Men vilken skitbok!
Jag kan erkänna att jag inte läst hela boken och även att jag verkligen inte tänker göra det heller. Den så kallade logiken i boken är ologisk, hennes språk i vissa stycken obegripligt och den är riktigt tråkig.
Jag blir riktigt irriterad när hon bla skriver om att vissa som äter efter lchf kosten bara behöver äta ett mål om dagen. Och att detta skulle vara något positivt!
Eller när hon skriver i klartext att fysisk träning inte är en bra metod för att gå ner i vikt, pga att man äter mer då! Senare skriver hon ändå att fysisk träning tvingar kroppen att ta sin energi från fettdepåerna i stället för från musklerna.
Det är nästan att jag inte vill äta den här kosten bara för att en av huvudförespråkarna är så blåst... Jag menar, man (läs jag) får ju känslan av att hon tycker det är bra att svälta kroppen och skippa träningen. Två saker som jag verkligen inte tycker hör i hop med hälsa.
Men det är ju bara en liten del av boken och just min (och Peters) tolkning av den.
Är det någon som vill läsa den så finns den här. Ni får den!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nej tack! Det lilla jag läst om henne och av henne är skrämmande....och en del saker rent farliga att följa! Så släng du boken eller ge den till någon som har sömnproblem ^^ / Mor

Evis sa...

Öh? :o Jag har tänkt att köpa den..