16 augusti 2010

LCHF

Oj, det har visst inte blivit så mycket skrivande den senaste tiden. Har väl haft bättre saker för mig. ;) Hoppas kan man ju alltid. Tänker inte gå in så mycket på vad jag haft för mig i detta inlägg. Har inte ens framkallat bilderna på kamerorna sen.. Tja, sen sist faktiskt. Får ta det i mon eller när jag får tid.

Men iaf. För de som inte vet så har jag börjat med LCHF jag med. Jag blev nyfiken. =) Nä, men jag har hört så mycket från andra och läst och tycker det verkar vettigt. Folk säger att de mår så bra av det och med tanke på hur ofta jag mår skit så kan det ju inte skada. Eller hur? Min mage är ofta kass och huvudet dunkar i stort sätt konstant. Om det finns en chans att något av det kan bli bättre så tänker jag iaf prova. Började i måndags eftermiddag (åt vanligt bröd till frukost) och kan väl i stort sätt konstatera att jag mår sämre. Japp, sämre. Faktiskt.
MEN, det är ju inte alls lustigt med tanke på hur mycket kolhydrater och socker jag tryckte i mig innan (visste ni att den största ingrediensen i en påse taco-krydda är druvsocker?!). Kroppen är i chock. Abstinens! Sen kan man ju inte bara skylla på kosten, jag mådde riktigt dåligt i måndags morgon också.
Egentligen är ju detta ingen kost för mig alls. Jag gillar visserligen ägg som man äter i massor. Men jag har svårt för grädde, pillar alltid bort ALLT fett på kött och dylikt, är inget stort fan av ost och jag "får" inte äta potatis, choklad, morötter, rödbetor osv, som jag älskar. ;)

Hitintills har det faktiskt gått riktigt bra med maten. Enda gången jag slarvat var när jag inte kunde låta bli en mozzarella-stick på Fish i lördags. Mozzarella bra, panering dåligt. Maken har kommit in i det hela också. Kanske inte så konstigt med tanke på att vi alltid tycks ha bacon i kylen nu förtiden. ;P
Skämt åsido, han är alltid så stöttande i allt jag hittar på och detta är inget undanfall. Han experimenterar fram recept som ska passa, lusläser innehållsförteckningar och hittar på lösningar. Och verkar ha roligt under tiden. Har jag inte en toppenmake va?! =D
Just nu sitter jag och äta rester av en tacogratäng vi gjorde häromdagen (med egen tacokryddblandning, Peters recept) och i ugnen har jag bröd som gräddas. LCHF-style såklart. Innan har jag gjort sesambröd, fast bytt ut hälften av sesamfröna mot linfrön och nötter. Smaskens med lite gott pålägg på.
Mindre lyckat var en bärpaj jag gjorde. Den... Jag vet inte hur jag ska förklara. Den var smaklös, sur, och blaha, om ni förstår. Fast den var ju gjord på kokos och det gillar jag ju inte så mycket. Vaniljsåsen jag gjorde hade ju en massa grädde i sig som ja, jag inte gillar så mycket. Jaja, det var väl inte den mest idealiska efterrätten jag kunde göra.
Har köpt en glassmaskin så nästa efterrätt bli glass. Det kan ju inte gå fel! (aj fan nu jinxade jag ju det...)

3 kommentarer:

Nilla/Svärmodern sa...

Grattis till Lchf-kosten.....Lasse han kämpar på han mé, å bakar å står i. För övrigt blir middagsmaten ung. som vi haft tidigare....mycket grönsaker å inget vitt till. Potatis har vi aldrig vart så förtjusta i, isf potatismos eller rårakor....men det är nu bannlyst här. Lasse har nu gått ner några kg. på 2 veckor!
Men jag fortsätter iaf att äta det hembakade brödet med mjöl å en massa annat gott i, sällan några havrekex å inget godis.
Kram å lycka till i fortsättningen med kosten. =)

Anonym sa...

Vad roligt att du åxå börjat med LCHF. Det är vanligt att man mår dåligt i övergången, men det blir bättre! Kämpa på!
LCHF kan även vara bra för Peter som inte skulle fara illa av att gå upp ett kilo eller två. :)
I LCHF-forumet kolhydrater.ifokus.se finns en speciell tråd just för de som vill gå upp i vikt av LCHF. Där finns massor med bra info angående allt som har med LCHF att göra. Kolla in den om du inte redan gjort. :) Kram på dig! /Miah

Jenny sa...

Miah, Peter äter redan den kosten också. =) Fast han fuskar när han är på jobbet...